Nightly builds

Da Vocaluxe noch mitten in der Entwicklung steckt, hier alle aktuellen Testversionen, Bug-Meldungen, usw...

Moderatoren: brunzel, flokuep, US-Team

Re: Nightly builds

Beitragvon flokuep » 23.12.2015, 14:42

We've changed a lot things for loading our xml-files; I think you had outdated xml-files somewhere.

Freeze-fix isn't included yet. What did you mean by theme-animation is frozen?
flokuep
SuperStar

Beitragvon daggeg » 23.12.2015, 19:43

Ok.
The theme's background animation seems stuck, there's nothing moving in the background.
daggeg
Star

Beitragvon flokuep » 23.12.2015, 22:20

We don't add theme-videos to nightly-zip because they are very big... You can download them seperatly here: https://github.com/Vocaluxe/Vocaluxe/releases/download/0.3.0.83/Themes.zip
flokuep
SuperStar

Beitragvon chimaira » 22.09.2017, 22:05

Hey,
habe gerade die aktuelle Nightly build geladen mit dem Genius Theme. Sieht super aus!
Liegt das an mir oder ist es noch nicht möglich mehr als 2 Mikrofone zu installieren?

/EDIT Hat sich erledigt :D Kann gelöscht werden
chimaira
Möchtegern

Beitragvon daggeg » 12.10.2017, 16:53

I really like how things have developed lately, especially with the party mode. However, I don't seem to able to get any songs going nor am I able to exit when I've chosen to use a playlist in Challenge mode.

Moreover, in general I like the Genius theme. But I find the new the layout for choosing multiple singers a bit cumbersome. Is it possible to give the user a choice between the the old way of choosing singers and the new way?
daggeg
Star

Beitragvon Jiiniasu » 15.10.2017, 09:31

daggeg hat geschrieben:I really like how things have developed lately, especially with the party mode. However, I don't seem to able to get any songs going nor am I able to exit when I've chosen to use a playlist in Challenge mode.

Moreover, in general I like the Genius theme. But I find the new the layout for choosing multiple singers a bit cumbersome. Is it possible to give the user a choice between the the old way of choosing singers and the new way?

Hej,

I'd be interested to know more in detail about what feels cumbersome with choosing multiple singers! Is it the screen right after a song selection you are referring to or is it the Options -> Record screen?
Jiiniasu
Beginner

Beitragvon daggeg » 15.10.2017, 14:16

I find this (old) way of choosing singers much more user-friendly

http://www.ultraguide.net/images/vocintro_05.jpg
daggeg
Star

Beitragvon Jiiniasu » 16.10.2017, 21:12

daggeg hat geschrieben:I find this (old) way of choosing singers much more user-friendly

http://www.ultraguide.net/images/vocintro_05.jpg

I had hoped for a more elaborate description since I still don't know for certain what you find more user-friendly with the old one and what you might want if you could design the experience freely.
- How do you choose now/back then? - How do you expect to choose? - What seems illogical/unnatural? etc.

Since I've basically just moved stuff around a bit for the Genius theme I can only assume what you are missing from the old version is the layout with the respective players on each side?

Also, the reason I am so interested in your opinion (and anybody elses really) is that Genius theme is pretty biased to my way of operating Vocaluxe. I can only assume how others navigate, feel and think without feedback. Getting ideas for improvements and to get familiar with other use-cases is always interesting. But of course, it's up to you if you want to share the details.

PS. As you seem to be a Swede as myself I'd glady receive feedback in Swedish if you feel more expressive/comfortable in Swedish than in English.
Jiiniasu
Beginner

Beitragvon daggeg » 17.10.2017, 15:08

Inte ofta man erbjuds möjligheten att få skriva på svenska i de här sammanhangen, så varför inte :)

Till att börja med tror jag att jag missförstod dig, jag trodde du ville veta vilken "screen" jag menade som cumbersome. Det är alltså läget då man väljer sångare och det jag i första hand tycker är lite plottrigt är att välja antalet spelare. Knapparna är lite väl små och kan vara lite besvärliga att trycka på, framförallt om man på en fest är många och man råkar hamna ganska så långt från TV:n med musen. Då är det betydligt enklare att trycka på t.ex "6 player" för att få sex sångare istället för som i genius trycka fem gånger på den lilla pilen till höger om "1 player".

Kanske man skulle kunna ha en rad mellan "Player Seletion", som återfinns överst, och sångarprofilsikonerna likt hur det var tidigare och där man kan klicka på en av sex "knappar"? Dvs knappar som går från "1 player" till och med "6 players". Dessa knappar skulle då också kunna ha samma färgschema som de som dedikerats för respektive spelare, eller det kanske blir för kladdigt? Om man skulle implementera en sådan rad med knappar skulle man kunna ha kvar den kolumn till höger som redogör för vilken sångare som är vald som vilken spelare.

En annan grej, går det att göra det valbart att spelarna som default hoppar tillbaka till övriga sångprofiler då man minskar antalet sångare? Som det är nu så syns inte de sångarprofiler som jag valt som sångare 3 och 4 om jag går från "4 players" till "2 players". Ändrar jag tillbaka till 4 players så finns sångare 3 och 4 dock kvar där.
daggeg
Star

Beitragvon Jiiniasu » 17.10.2017, 19:16

daggeg hat geschrieben:Inte ofta man erbjuds möjligheten att få skriva på svenska i de här sammanhangen, så varför inte :)

Till att börja med tror jag att jag missförstod dig, jag trodde du ville veta vilken "screen" jag menade som cumbersome. Det är alltså läget då man väljer sångare och det jag i första hand tycker är lite plottrigt är att välja antalet spelare. Knapparna är lite väl små och kan vara lite besvärliga att trycka på, framförallt om man på en fest är många och man råkar hamna ganska så långt från TV:n med musen. Då är det betydligt enklare att trycka på t.ex "6 player" för att få sex sångare istället för som i genius trycka fem gånger på den lilla pilen till höger om "1 player".

Kanske man skulle kunna ha en rad mellan "Player Seletion", som återfinns överst, och sångarprofilsikonerna likt hur det var tidigare och där man kan klicka på en av sex "knappar"? Dvs knappar som går från "1 player" till och med "6 players". Dessa knappar skulle då också kunna ha samma färgschema som de som dedikerats för respektive spelare, eller det kanske blir för kladdigt? Om man skulle implementera en sådan rad med knappar skulle man kunna ha kvar den kolumn till höger som redogör för vilken sångare som är vald som vilken spelare.

En annan grej, går det att göra det valbart att spelarna som default hoppar tillbaka till övriga sångprofiler då man minskar antalet sångare? Som det är nu så syns inte de sångarprofiler som jag valt som sångare 3 och 4 om jag går från "4 players" till "2 players". Ändrar jag tillbaka till 4 players så finns sångare 3 och 4 dock kvar där.

Tack för värdefull feedback!

Jag kan hålla med om att det i vissa fall kan vara önskvärt att enkelt kunna klicka på antalet spelare på det sätt som du beskriver. Nuvarande layout har jag främst lagt vikt på navigerbarhet med tangentbord. Gamla layouten var praktiskt taget omöjlig att navigera med endast tangentbord om man valt en låt med flertalet stämmor. På grund av detta blev det en kompromiss med att samla alla valbara fält på ena sidan och stapla dem på hög. Att placera väljaren för antalet spelare hamnade där den hamnade främst av estetiska skäl (vad jag kan minnas iallafall).

Relaterat till denna screen håller jag på med att knåpa på stöd för upp till 36 samtida spelare utspritt på upp till 6 skärmar. För detta kommer det inte att fungera med 36 synliga val för spelare. =) Den spontana tanke jag har för närvarande är att representera spelarna i paneler/rutor där man först väljer vilken spelare man önskar redigera för att därefter välja spelare/svårighetsgrad/hantera spelare/etc i någon form av overlay/popup. Återigen ligger mina tankebanor viktat mot huvudsaklig navigering med tangentbord (och/eller spelkontroll). Jag har personligen inte full förståelse för viljan att använda pekdon eller wiimote för att navigera, men jag lägger ändå lite tanke på att få det att fungera för dessa. De tillfällen jag varit delaktig i evenemang med Vocaluxe så har vi uteslutet bara använt tangentbordet för navigering trots att navigering med mus och spelkontroll varit tillgänglig. Är det främst mus som nyttjas när du + sällskap navigerar i Vocaluxe?

Angående det sista om spelare som "försvinner" från profillistan om man går ned i antalet spelare har jag också uppmärksammat... Det är en bugg som borde åtgärdas. Jag har dock inte personligen tagit mig an den buggen ännu, men jag uppmanar dig att lägga till en issue i Github för att uppmärksamma alla utvecklarna om detta så att den som känner sig manad kan lösa det.
Jiiniasu
Beginner

Beitragvon daggeg » 17.10.2017, 20:52

Du ligger inte på latsidan du, coolt.

Det stämmer, vi använder bara mus. När vi har fest står datorn kopplad med HDMI-kabel till TV:n vilket gör att datorn står i ett hörn i vardagsrummet hela kvällen. Vi har trådlöst tangentbord också men det är det ingen som använder. Tror dessutom att ju senare på kvällen det är desto mer är musen att föredra då den ställer mindre krav på tanke och motorik :) Samtidigt är det just den ökande bristen på motorik fram mot kvällen som bidrar till irritationen på de små knapparna att trycka på vid val av spelare.
daggeg
Star

Beitragvon Jiiniasu » 17.10.2017, 21:54

daggeg hat geschrieben:Det stämmer, vi använder bara mus. När vi har fest står datorn kopplad med HDMI-kabel till TV:n vilket gör att datorn står i ett hörn i vardagsrummet hela kvällen. Vi har trådlöst tangentbord också men det är det ingen som använder. Tror dessutom att ju senare på kvällen det är desto mer är musen att föredra då den ställer mindre krav på tanke och motorik :) Samtidigt är det just den ökande bristen på motorik fram mot kvällen som bidrar till irritationen på de små knapparna att trycka på vid val av spelare.

Mycket intressant.

Ur ren nyfikenhet, det är aldrig så att någon vill genomföra sökningar med hjälp av tangentbordet för er del? Jag vet förvisso inte hur stort musikbibliotek ni har till förfogande om det är hållbart att bara bläddra, men för min del så är biblioteket ca 700 låtar stor och det är inte sällan någon i sällskapet vill åt specifika låtar eller kolla om en specifik artist finns bland dessa.
Jiiniasu
Beginner

Beitragvon daggeg » 17.10.2017, 23:15

Jiiniasu hat geschrieben:
daggeg hat geschrieben:Det stämmer, vi använder bara mus. När vi har fest står datorn kopplad med HDMI-kabel till TV:n vilket gör att datorn står i ett hörn i vardagsrummet hela kvällen. Vi har trådlöst tangentbord också men det är det ingen som använder. Tror dessutom att ju senare på kvällen det är desto mer är musen att föredra då den ställer mindre krav på tanke och motorik :) Samtidigt är det just den ökande bristen på motorik fram mot kvällen som bidrar till irritationen på de små knapparna att trycka på vid val av spelare.

Mycket intressant.

Ur ren nyfikenhet, det är aldrig så att någon vill genomföra sökningar med hjälp av tangentbordet för er del? Jag vet förvisso inte hur stort musikbibliotek ni har till förfogande om det är hållbart att bara bläddra, men för min del så är biblioteket ca 700 låtar stor och det är inte sällan någon i sällskapet vill åt specifika låtar eller kolla om en specifik artist finns bland dessa.

Nä, trots att vi har 1600 låtar i spelet är det inget problem iom att vi har låtarna sorterade i olika undermappar (se bilden) och med scroll-hjulet på musen går det fort att söka upp den låt man vill sjunga. Sedan när vi har fest brukar alla deltagarna få välja ett antal låtar i förväg som vi placerar i en särskild mapp som sedan används under kvällen. Detta gör vi för att vi alltid kör lagtävling och har då, sedan vi började för 10 år sen, kommit fram till att den roligaste formen är då alla fått välja några låtar de vill sjunga till en gemensam pott :) En gemensam pott som vi sedan slumpar från (genom att trycka på musens scroll-hjul). Därav också mitt önskemål genom åren om att kunna använda spellista vid t.ex. Challenge Mode, allt för att slippa sitta och flytta låtarna mellan olika mappar.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
daggeg
Star

Beitragvon BlindGuard » 15.11.2017, 00:17

Guys, English please...
I like Sweden, but noone can speak your language... ;)
Quis Custodiet Ipsos Custodes
BlindGuard
Site Admin

Beitragvon Jiiniasu » 15.11.2017, 20:36

BlindGuard hat geschrieben:Guys, English please...
I like Sweden, but noone can speak your language... ;)

The last part was a bit harsh, we're at least 9 million people speaking the language! ;)

Jokes aside; my reasoning behind the linguistic derail of the thread was to get as detailed feedback as possible regarding "less appreciated" changes and still have it available for anyone to read (even though one might have to run them through Google translate, which is surprisingly accurate on translating the above posts to english). Felt it would probably be the best of interest for the project.

I am of course going to write in English primarily. If you want the forums to be strictly limited to English and German I can run future non-English communication through non-public PMs.

Will leave the linguistic discussion at that to not lead this thread off-topic.
Jiiniasu
Beginner

Vorherige

Zurück zu Vocaluxe - Entwicklung